Pagini

a

marți, 19 octombrie 2010

Autodidact sau cu profesor?

De multe ori cand ii aud pe cei care spun "Am invatat limba x singur/a" zambesc cu amaraciune. Incerc sa ma gandesc la acea persoana, care e mandra ca a reusit prin forte proprii sa invete ceva nou si ma straduiesc sa nu-i stric bucuria explicandu-i cat de dezaprobator suna asta pentru mine. Nu pot sa ma bucur pentru ea pentru ca mie nu mi se pare o realizare. Nu cred ca a invata ceva "pe cont propriu, singur, fara indrumare" este modalitatea cea mai buna pentru a-ti insusi noi cunostinte. Desigur, in aceeasi categorie intra si cei care spun "am invatat sa conduc singur, am invatat matematica singur, am invatat proiectare singur"... Cumva voi pune mereu la indoiala cunostintele acumulate de acea persoana care nu a avut parte niciodata de indrumare, de corectare si de examinare. Nu vreau nici sa cad in extrema cealalta si sa spun ca profesorii sunt mereu extraordinari (oameni ca Randy Pausch sunt putini in randul dascalilor, cred eu) dar voi fi mereu de parere ca un profesor bun te va stimula mult mai mult si te va ajuta sa te formezi mai bine atat ca persoana cat si in ceea ce studiezi alaturi de el.


2 comentarii:

  1. E imposibil să înveţi ceva de unul singur, dar măsura în care intervine un dascăl e variabilă. De obicei, lucrurile elementare îmi erau arătate de cineva, după care exploram singur. Şi dacă se întâmpla să mă împotmolesc, atunci mai puneam o întrebare în stânga sau dreapta. În rest, just me. De aia înclin să cred că autodidact are un alt înţeles, faţă de ce spui tu.

    RăspundețiȘtergere
  2. A invata singur, nu inseamna a descoperi roata, acest lucru este clar. A nega sau a pune la indoiala capacitatile cognitive ale unei persoane se justifica intr-o oarecare masura. Totusi, sa plecam de la bunacredinta. sa le dam voie sa se exprime. Auodidact, nu inseamna ca a invatat de capul lui, inseamna ca nu a avut indrumator. Sunt domenii in care este aproape imposibil sa ai un indrumator. pana la urma suntem oameni.

    RăspundețiȘtergere