Pagini

a

miercuri, 22 septembrie 2010

Ciudatul calcul al restului

De la o vreme incoace am luat o decizie care unora li se pare absurda. Am decis ca atunci cand platesc pentru ceva, sa astept restul, pana la ultimul banut. Singura exceptie pe care o fac este cand las bacsis la vreun bar, dar si acolo, daca consum o cafea de 4 lei mi se pare absurd sa las bacsis de 2 sau 3 lei.

Am o problema mai ales cu soferii de taxi. Nu inteleg prin ce calcule anume daca valoarea cursei e de 8.1 lei, eu platind cu 10 el decide ca restul cuvenit mie e de 1 leu. De ce daca ceasul arata 8.1 el spune: 9 lei! Aceeasi poveste si la unele magazine. Vesnicul "nu am sa va dau rest" ma omoara. Mai am uneori placeri de genul: "nu-i nimic, astept sa mergeti sa schimbati, sa-mi dati restul" si o spun mereu cu zambetul pe buze si foarte politicos. Desigur, atitudinea mea se schimba in momentul in care mi se spune sa merg eu sa-mi schimb banii. Imi intorc spatele si las totul acolo. Pana acum ideea a fost mereu: "nu am energie sa ma lupt cu asa ceva, pentru 20 de bani n-are rost". Ei, dar 90 de bani la taxi, 20 de bani la alimentara, 30 de bani la paine, 50 de bani la piata, si astia sunt deja banii pentru 2 cafele de-ale mele.

Sunt banii mei. Munciti. Munca mea, eu o pretuiesc. Pana la ultimul banut. Daca aleg sa ofer eu un bacsis e una, dar cand dau de atitudine gen "mi se cuvine restul ala" incep sa ma enervez. Nu, restul meu nu se cuvine nimanui care are un salar pentru care munceste. Cu exceptia cazului in care decid eu ca vreau sa-l dau. Dar de cele mai multe ori aleg sa nu-l mai dau, pentru ca uite-asa s-a format cercul vicios in care pentru ca iti ceri restul de la cumparaturi esti privit ca un fraier si tratat mai rau ca un hot, cand de fapt e vorba de banii tai.

Voi ce alegeti sa faceti?

8 comentarii:

  1. Rau este cand se rotunjeste direct suma aratata pe casa de marcat si vanzatorul/vanzatoarea (eu am intalnit doar "vanzatoarea" pana acum :) ) nici macar nu are bunul simt sa zica ca nu are rest..
    Ultima data am cerut 4 bani rest de la un magazin.. pentru ca atat arata casa de marcat.. si dupa niste priviri acre, mi s-a zis ca data viitoare sa am bani marunti la mine.. desi, nu vad cum asta ar fi obligatia mea. Cred ca in cazul respectiv, ar fi trebuit sa chem managerul de magazin :) Poate asa voi face data viitoare.

    Good point cu post-ul asta.

    O zi placuta in continuare.

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte bun punctul tău de vedere. Eu obişnuiesc să las restul din comoditate. Nu-mi place să car monede prin buzunar sau portofel.

    RăspundețiȘtergere
  3. @ Paula Ai dreptate, dar din pacate un manager de magazin va tine mai mult cu vanzatoarele decat cu clientul... Si la alimentarile mici, cum sunt cele din cartierul meu, slabe sanse sa gasesti managerul de magazin prin preajma.

    RăspundețiȘtergere
  4. Prefer sa am cu mine monede(una de 50 si 4 de zece), unde e posibil platesc cu cardul.

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu stiu daca stiti exemplu celui care primea, la magazinul de la colt, in loc de rest, bomboane. Pana in ziua cand, a adunat de o plasa sanatoasa de bomboane, si s-a dus la acelasi magazin de la colt, cu plasa, si a dorit sa cumpere ceva, oferind plasa de bomboane.

    Suntem atat de batuti in cap, incat spunem "ah, de ce sa car metal in portofel". Insa afara, daca nu iei cei 13 eurocenti de la super-market, iti sare casierita peste tejghea si te ia la bataie, pentru ca stie ca e filmata si trebuie sa iasa din tura pe zero.

    Din acest motiv, am ajuns sa astept si ultimii 10 bani rest. Altfel cumpar ceva de ei, si mai pun ceva bani ca sa iasa rotund. Daca e 8.10, ma invart sa iau ceva de pana la 10. Nu sunt zgarcit, dar sunt banii mei, munciti. Am ajuns astfel sa-mi spuna casierita "- 8.10, va rog!", eu sa ii dau 10.10, iar ea sa tresara "- Vai, aveati 10 bani! Ce bine! Uitat aici 2 lei restul d-voastra"

    E paradoxal cum tocmai noi, fomistii Europei sa fim atat de aroganti incat sa spunem: "Mdeah! Nu ma fac 50 de bani." Stupid, stupid, stupid!

    RăspundețiȘtergere
  6. cum e sa ti se intample sa mergi in ploiesti la magazin,de cartier, sa ceri ceva, sa dai banii, 20 lei, vanzatoarea sa se intoarca sa vorbeasca cu alta, apoi sa iti ceara iar banii? sa te certi cu ea, sa faci gura, sa vina sefa sa te puna sa platesti? si sa ti se intample de 2 ori asta in aprox 3 saptamani... de data asta pe o suma mult mai mica, in piata in care s-ar spune ca sustinem agricultura romana?

    si cum e sa cumperi de pe ebay.de piese auto, sa trimiti in plic suma rotunjita pentru ca nu gasesti monede la exchange si sa primesti in colet eurocentii rest? eurocenti pe care si acum i-as pune in rama in casa.. ca inca ii mai am...


    verdino.

    RăspundețiȘtergere
  7. pe mine ma enerveaza ca nici macar caramele nu-mi mai dau rest in loc de marunti :| lumea a incetat sa mai fie frumoasa

    RăspundețiȘtergere
  8. Sincer eu zic sa gasesti o alimentara unde poti plati cu cardul :P. Cat despre taxi ar trebui sa incerci sa ai mereu marunt la tine :D

    RăspundețiȘtergere